به عنوان یک صاحب کسب و کار ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که سئو چیست؟ و یا اینکه چرا به خدمات سئو برای موفقیت کسب و کارمان نیاز داریم؟ ممکن است حتی بپرسید که سئو چطور به کمک وبسایت میآید؟ و یا اینکه هزینهی سئو عموماً چقدر است؟ در این مطلب از وبسایت ابوالفضل دانش به اهمیت سئو و دلیل نیاز به سئو خواهیم پرداخت.
سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف عبارت ‘Search Engine Optimization’ به معنی بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. به بیان ساده تر سئو به هر اقدامی گفته میشود که به بهبود نمایش وبسایت در جستجوهای طبیعی و در صفحهی نتایج جستجو انجام شود. اساساً هدف سئو کسب رتبهی اول صفحهی نتایج جستجو و یا حداقل حضور در صفحهی اول برای وبسایت مورد نظر است.
سئو چطور مشتریان را به وبسایت ما هدایت میکند؟
اگرچه گوگل به نظر یک واژهی رازآلود و جادویی است، اما عملکردش بر اساس قوانین مشخصی میباشد. حتی اگر این قوانین هر از چند گاهی تغییر کنند. این قوانین بر اساس باور گوگل از مواردیست که کاربران به جستجوی آنها میپردازند، هم از نظر کیفیت محتوا و هم از نظر کیفیت تجربهی کاربران. قوانین ذکر شده در Google’s Webmaster Guidelines قابل دسترس هستند.
سئو آن قوانین را برداشته، تبدیل به استراتژیهای عملی کرده و در نهایت آنها را در وبسایت و به طور کلی در اینترنت به کار میبندد. اگر علاقه مند به تدوین استراتژی سئو هستید میتوانید بر روی لینک کلیک کنید. اساساً برای هر قانون و یا هدفی که برای وبسایت خود مشخص میکنید گوگل در واقع به وبسایت شما نگاه کرده و هر چقدر وبسایت بهتر باشد رتبهی شما بالاتر خواهد بود. سئو همواره با دو فاکتور بسیار مهم گره خورده است: مرتبط بودن و معتبر بودن. به عبارت دیگر هر چقدر وبسایت شما از اعتبار بیشتری برخوردار باشد و هر چقدر محتوایی که به کاربر ارائه میکنید با عبارتی که جستجو کرده است مرتبط تر باشد، بازدید بیشتری از آن صورت خواهد گرفت.
مزایای سئو برای کسب و کارها
سئو به قابلیت دسترسی وبسایت شما کمک میکند.
سئو در رؤیت پذیری و برندیگ مفید عمل میکند.
سئو در اعتبارسازی وبسایت شما مؤثر واقع میشود.
چه از روشهای بازاریابی سنتی استفاده کنید چه روشهای دیجیتال مارکتینگ،
سئو به عنوان روشی مکمل دیگر اشکال عمل میکند.
سئو برای شما دیدگاهی ارزشمند از رفتار مشتریانتان فراهم میآورد.
به طور کلی اقدامات مهمی که یک کمپانی و یا
متخصص سئو انجام میدهد را در موارد زیر خلاصه کرد:
تحقیق برای کلیدواژههای مناسب
بهینه سازی وبسایت
بهبود تجربه کاربر از کار کردن با وبسایت
ساختن لینکهای با کیفیت
تولید محتوا
بهینه سازیها و به روز رسانیهای ادامه دار
برخی از وبسایتها تمایلی به در نظر گرفتن بودجه برای مارکتینگ ندارند، چرا که آنرا هزینه ای غیرضروری میدانند. اما اگر دیگر رقبا تمام تلاششان را در جهت جلب توجه کاربران انجام داده باشند، دیگر چگونه کاربران بایستی متوجه حضور شما شوند؟ سئو به عنوان یکی از موفقترین خدمات دیجیتال مارکتینگ تلقی میگردد. لازم به ذکر است سودی که از موفقیت یک وبسایت بهینه سازی شده حاصل خواهد شد میتواند چندین برابر هزینه ای باشد که برای سئو پرداخت میشود.
در پایان به طور خلاصه یک بار دیگر به دلایل نیاز به
سئو اشاره خواهیم کرد:
بهینه سازی مناسب نه تنها به معنی کسب رتبهی بهتر است، بلکه به معنی بهبود تجربهی کاربر نیز میباشد.
جستجوهای ارگانیک (طبیعی) در حدود ۶۴ درصد بازدیدهای یک وبسایت را تشکیل میدهند.
روشهای بازاریابی درونگرا از جمله سئو، نسبت به بازاریابی برونگرا کارآمدتر تلقی میشوند.
بازاریابها از سئو به عنوان یکی از مؤثرترین استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ یاد میکنند.
سئو برای برند شما اعتبار به همراه میآورد.
بدون سئو یک وبسایت ممکن است در صفحهی دوم و یا حتی سوم نتایج موتورهای جستجو پدیدار شود، اساساً گویی وجود ندارد.