انواع
طراحی لوگو : لوگو به عنوان یک آیتم مهم برای معرفی برند شامل عناصر زیادی مانند متون معنی دار ، ظاهر طراحی شده ، رنگ و ترکیب آنها با یکدیگر می شود که لوگوها را به چند دسته تقسیم میکنند. برای ابتدا بهتر است بدانیم چند نوع لوگو در زمینه طراحی لوگو وجود دارد و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند سپس مشخص کنیم کدام نوع برای تجارت ما مناسب تر است. لوگوها به پنج دسته تقسیم می شوند. در این مقاله ما به انواع طراحی لوگو و خصوصیات و تفاوت هر سبک و نمونه هایی از هر کدام می پردازیم:
پیکتوگرام یا لوگوهای تصویری
این نوع از طراحی لوگو به صورت تصویر یا نماد میباشد که توسط اشکال ، تصاویر و خطوط بدون نوشتار طراحی شده اند. لوگوهای تصویری به نوع تجارت یا مفاهیم مرتبط با آن اشاره دارند. پیکتوگرام ها رایج ترین و پرطرفدارترین لوگوها برای استفاده در تجارتهای گوناگون هستند زیرا به راحتی در ذهن ثبت خواهند شد و بیننده با هر زبان یا هر فرهنگی با لوگوی طراحی شده ارتباط برقرار خواهد کرد. اما لوگوهای تصویری زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که به خوبی نام و زمینه فعالیت شرکت شناخته شده باشد. در این نوع از طراحی لوگو چند دستورعمل بسیار موثر وجود دارد که عبارت اند از:
اشکال و تصاویر ساده برای به تصویر کشیدن پیام لوگو مورد استفاده قرار میگیرند.
در صورت امکان حداقل از یک یا دو رنگ در طراحی لوگو استفاده میشود.
آگاه بودن بر مسئلهی تفاوت فرهنگی و استفاده نکردن از علامتها یا نمادهایی که در بعضی فرهنگها نقض شده است.
طراحی لوگو
تایپوگرام یا لوگوهای نوشتاری
همانطور که از نام آن پیداست در این نوع طراحی
لوگو نام برند ، کمپانی یا شرکت با یک فونت مناسب یا سفارشی به شکل نمادین طراحی میشود و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار میگیرد. منظور از سفارشی بودن به این معنی است که از فونت های آماده استفاده نمیشود بلکه حروف به صورت یونیک یا منحصر به فرد طراحی می شوند و به طور جذاب و خلاقانه در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا مفهوم مورد نظر را به مخاطب برسانند. نکته ای که در طراحی اینگونه از لوگوها بسیار مهم و قابل توجه است این است که طراحی باید به گونه ای باشد که خوانایی حروف یا کلمات از بین نرود و در صورت تغییر مقیاس از وضوح تصویری آن کاسته نگردد. لوگوهای نوشتاری بسیار مناسب برای تسریع در شناخته شدن شرکتها یا برندهای تازه تاسیس هستند.
روانشناسی فونتها در لوگوهای نوشتاری یا تایپوگرام ها :
فونتهای خطی بیانگر حس رسمیت و تخصص میباشند.
فونتهای ضخیم حس قدرت و اقتدار را به همراه دارند.
فونتهای مورب حس حرکت ، جنبش و پیشرفت را القا میکنند.
طراحی لوگو
لوگوهای ترکیبی
در طراحی لوگوهای ترکیبی اشکال ، تصاویر و نمادها در کنار نوشتار و متن قرار میگیرند. متن اختصاری به همراه یک سمبل یا نماد می تواند مکمل خوبی برای ارائه خدمات شما در تجارت باشد. این نوع از لوگوها به صورت جدا یا متصل طراحی میشوند. لوگوهای ترکیبی برای کسب و کارهایی که میخواهند متقاضیان زیادی داشته باشند بسیار مناسب است زیرا این نوع از لوگوها از جذب بالایی برخوردار است و معرف کامل شرکت ، سازمان یا ارگان ها و زمینه فعالیت آنها توسط نماد و نوشتار هستند. باید توجه داشته باشیم که همیشه پیچیدگی دلیل بر زیبایی ، جذب بالا ، کار و تفکر بیشتر نمیشود گاهی اوقات سادگی در طراحی لوگو مفاهیم و مقاصد را بیشتر به مخاطب منتقل میکند. اما نکته ای که باید رعایت کنیم این است که در اوج سادگی ، لوگوی ما پیام نهفته در خود را القا کند که مخاطب سادگی را بنا به خامی لوگو نگذارد.
طراحی لوگو
مونوگرام یا لوگوهای نمادین
در طراحی لوگو نمادین از حرف یا حروف اول نام شرکت یا سازمان استفاده میشود تا لوگوی مورد نظر طراحی شود. معمولا شرکتهایی که با این نوع لوگوها به برند تبدیل میشوند با نام مخففی که بر روی لوگوها درج شده است شناخته میشوند نه نام کامل شرکتها یا سازمانها. این نوع لوگوها زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که نام شرکت یا سازمان طولانی و خواندش سخت باشد. برای درک بهتر به نمومه های زیر توجه کنید:
طراحی لوگو
لوگوهای کلاسیک یا درهم و شلوغ
در طراحی این سبک از لوگوها نام کامل برند یا شرکت با فونتهای متفاوت همراه با تصاویر ، اشکال و نمادها ترکیب میشوند. دسته بندی لوگوهای کلاسیک دارای لوگوهای بسیار شلوغ و درهم است. این نوع لوگوها به دلیل در تضاد بودن و رعایت نکردن مهم ترین اصل در طراحی لوگو یعنی “سادگی” ، خیلی سخت در ذهن ثبت خواهند شد و به هیچ عنوان استفاده از این نوع لوگوها توصیه نمیشود. یکی از مهم ترین مشکلاتی که لوگوهای کلاسیک دارند این است که در اندازههای کوچک غیر قابل تشخیص هستند. لوگوهای کلاسیک در گذشته بسیار مورد استقبال مدیران شرکتها یا سازمانها قرار میگرفتند اما امروزه بسیار کم مورد توجه مخاطبان قرار میگیرند.
طراحی لوگولوگوهای شعاری
نوع دیگری از لوگوها وجود دارند به جای اینکه نام یا زمینه فعالیت شرکتها یا سازمانها سوژه طراحی لوگو باشد پیام شعارگونه شرکت سوژه برای طراحی خواهد بود. این نوع از لوگوها را لوگوی شعاری یا پیامی میگویند. مانند لوگوی برند نوکیا که از دو دست در هم تنیده به عنوان لوگو استفاده میکند. این لوگو حس رضایت ، اعتماد و ارتقا را به بیننده منتقل میکند. از نمونه های دیگر لوگوهای شعاری میتوان به لوگوی یک بانک ژاپنی اشاره کرد که لوگوی آن یک قلب قرمز در داخل مربع می باشد و پیام یکرنگی ، همفکری و همدلی را به مخاطب منعکس میکند.
طراحی لوگو
ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/13 11:21:53 ق.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است