وقتی صحبت از عطر میشود منظور روغن پایه و اساسی تشکیل دهنده یک ترکیب معطر است که با دو روش
davamatr
طبیعی: فرایند استخراج روغن به روش تقطیر، استخراج با حلال، استخراج سیال، استخراج اتانول و روش پولکی صورت میپذیرد.
که از طریق تولید ترکیبات آلی بدست میآید ، امروزه اکثر کمپانیهای تولید عطر روش مصنوعی را به دلیل آسانتر بودن و مقرون به صرفه بودن ترجیح میدهند.
روغن عطر در واقع همان عطر رقیق نشده است که قوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد، به همین دلیل است که به آنها روغنهای اساسی عطر (روغن حامل ، روغن پایه) گفته میشود.
این روغنها، به دلیل غلظت بالایی که از نظر بویایی دارند در تولید و ساخت عطر به مقدار کمی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت در میزان غلظت این روغنها، تمایز در انواع عطرها شده است. به طور مثال در Eau de perfume غلظتی مابین 7 الی 15% دارند.
این عطرهای خاص توسط خود کمپانی سازنده و با قیمت بالاتر در سایزهای کوچکتر عرضه میشوند، به عنوان مثال
PERFUME CHANEL NO.5 (L) 7.5 MIL با قیمت 348000 تومان به فروش میرسد.
روغنهای اساسی که در تولید عطر کاربرد دارد، دارای تاریخچهای با قدمت صد ساله است که این سنت از پدر به پسر منقل شده و نیاز به سالها سخت کوشی و کار آموزی دارد.
عطر و اصطلاح اسانس ( که به تازگی رواج یافته ) با یکدیگر کاملا متفاوت است.
شاید شما هم با فروشندگان اسانس که روز به روز بر شمارشان افزوده میشود روبهرو شده باشید. اگر جزو خریداران نیستید، احتمال دارد حرفهای ضد و نقیضی درباره کیفیت، قیمت و ضررهای احتمالی استفاده از این اسانسها شنیده باشید.
تفاوت عطر با
خرید اسانس بدین معنا است که بخش پارافینی عطر، اسانس گفته میشود.
روغنهای اساسی از روغن خالص گیاه استخراج میشود، در صورتی که اسانس فاقد پختگی و تعادل هنرمندانه مخلوط عطر است. شاید نیاز به گفتن نباشد که دنیای عطرها بسیار متفاوتتر از اسانسها است. چرا که اسانس در تقلید از رایحههای مختلف و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته میشوند و با قیمت گرمی 300 تا 700 تومان به فروش میرسد.
در حال حاضر بیش از 200 شرکت در جهان به تولید اسانس میپردازند. و در قوطیهای یک، پنج و 25 کیلویی به کشورهای دیگر صادر میشوند.