چگونه یک شنونده ی فعال باشیم؟گوش دادن یکی از مهارت های بسیار مهم ارتباطی است که هر فردی در جامعه باید آن را بیاموزد. شنونده ی خوب بودن نقش بسزایی در برقراری ارتباط موثر چه در سطح روابط اجتماعی، چه در روابط عاطفی و چه در روابط حرفه ای و کاری ایفا می کند. این هنر و مهارت باعث جلب اعتماد، ایجاد حس درک شدن در دیگران، افزایش تاثیر گذاری و متقاعد سازی دیگران، کاهش تعارضات و کاهش سوء برداشت ها می شود.
معمولا هدف ما از گوش دادن به صحبت دیگران 1- دریافت اطلاعات 2- فهمیدن و درک کردن 3- لذت بردن 4- یادگیری می باشد. همه ی ما گمان میکنیم که شنوندگان خوبی هستیم اما تحقیقات ثابت کرده است که هنگامی که فردی با ما سخن می گوید ما فقط به بین 25 تا 50 درصد صحبت های او گوش می دهیم.
چرا ما شنوندگان خوبی نیستیم؟
علاوه بر تحقیقات انجام شده، با نگاهی اجمالی بر روابط مان می توانیم کاملا متوجه شویم که بر خلاف باور خودمان، چندان هم شنونده ی خوبی نیستم. چه چیزهایی مانع می شوند که ما شنوندگان خوبی باشیم؟
1. بیشتر حرف می زنیم به جای اینکه گوش دهیم.
2. هنگام گوش دادن به حرف دیگران کلمات را با واژگان و مفاهیم ذهنی خود انطباق می دهیم.
3. هنگام گوش دادن به حرف دیگران با ذهنیت قبلی خود پیش می رویم.
4. هنگام گوش دادن به حرف دیگران، صحبت ها را تعبیر و تفسیر می کنیم.
5. هنگام گوش دادن به حرف دیگران، بر برداشت ها و تعابیر ذهنی خود اصرار می کنیم.
6. هنگامی که دیگری صحبت می کند در ذهن خود به دنبال جواب می گردیم.
7. هنگام گوش دادن به دیگران، منتظر هستیم تا صحبت او تمام شود تا ما پاسخ دهیم.
8. تنها آنچه را که دوست داریم بشنویم (چه خوب و چه بد)، می شنویم.
9. هنگام گوش دادن به حرف دیگران در لحظه حضور نداریم.
10. هنگام گوش دادن به حرف دیگران، در ذهن خود نگرانی و دغدغه های خود را مرور می کنیم.
11. گاهی، هنگام گوش دادن به حرف دیگران در این فکر هستیم که “او چه قصدی از گفتن این جملات دارد؟” و …
همین یازده دلیل، دلایل خوبی هستند بر اثبات اینکه ما شنونده ی خوبی نیستیم.